Wet- en regelgeving voor eventlocaties, cafés & clubs

De 3 meest voorkomende misverstanden

Als ondernemer met een eventlocatie, café of club zet je je dag in dag uit in voor de beste beleving van je gasten of bezoekers. En daar komt veel bij kijken. Ook voldoen aan wet- en regelgeving, bijvoorbeeld op het gebied van HACCP, ongediertebestrijding en allergenen. En dat is nog niet zo makkelijk als het lijkt. Henk Groenendijk, expert in voedselveiligheid en hygiëne in horecagelegenheden bij Eurofins Bureau de Wit, traint en adviseert dagelijks horecaondernemers. Hij behandelt de drie meest voorkomende misverstanden en geeft tips om wél te voldoen aan deze wetten en regels.

Misverstand 1: ‘Als ik geen échte gerechten serveer, krijg ik niet te maken met de HACCP-wetgeving’

“Ik spreek regelmatig ondernemers en managers uit de congressector en het uitgaansleven, die zich te weinig realiseren dat ook zij te maken krijgen met verplichtingen die voortvloeien uit de HACCP-wetgeving”, vertelt Henk. “Ook als je vooral focust op dranken moet je een risicoanalyse doen en beheersmaatregelen nemen voor de voedselveiligheid. Neem bijvoorbeeld een gebaksvitrine die op de toog staat. De opslagtemperatuur moet constant beneden de 7° C blijven. Maar in een warme zomer kan dit een probleem vormen. Blijft de temperatuurnorm wel gegarandeerd? Alleen tussentijdse metingen kunnen dit vaststellen.”

“Wanneer de temperatuur niet voldoet aan de eisen, ontvangt de leidinggevende een sms’je en kan er direct ingegrepen worden”

Natuurlijk is regelmatig meten in een drukke kroeg moeilijk. Henk: “Dan bieden een HACCP-app en loggers uitkomst. Wanneer de temperatuur niet voldoet aan de eisen, ontvangt de leidinggevende een sms’je en kan er direct ingegrepen worden. Zo werk je veilig en zonder al te veel moeite. Dit is slechts één voorbeeld van een potentieel risico en het nemen van beheersmaatregelen. Kortom: inventariseer goed waar je risico’s liggen!”

Misverstand 2: ‘Voor dranken of kleine snacks is allergenenbeheer minder van belang’

Allergenenbeheer gaat niet alleen over complete gerechten, maar ook over dranken en kleine snacks. “We zien regelmatig dat de allergenen op de drankenkaart ontbreken. Terwijl cappuccino vrijwel altijd koemelk bevat, Wiener melange gemaakt kan worden met rauwe ei en sojamelk en er lactose in slagroom zit . Bovendien maken we sommige cocktails met eiwitten van rauwe eieren. Ongeveer 99% van alle wijnen bevat sulfiet en in veel biersoorten zijn gluten terug te vinden. Zorg er dus voor dat je de allergenen van de dranken beschrijft op de drankenkaart. Of dat tijdens openingsuren altijd iemand toelichting kan geven”, vertelt Henk.

“Ongeveer 99% van alle wijnen bevat sulfiet en in veel biersoorten zijn gluten terug te vinden”

“En hoe zit het met de mayonaise die geserveerd wordt bij de bittergarnituurtjes? Vaak zijn hier alleen al drie of vier voedselallergenen in te vinden. Als ondernemer ben je verplicht om gasten of bezoekers hier goed over te informeren. Dit kan zowel elektronisch, schriftelijk als mondeling. Het verschilt vaak per bedrijfsformule welke oplossing er gekozen wordt.”

Misverstand 3: ‘Ongedierte mag ik zelf meteen met gif bestrijden in mijn zaak’

“Als je een controle krijgt van de NVWA, checkt de inspecteur vaak ook op sporen van plaagdieren. Met name in een landelijke omgeving is dit vaak een probleem. Ongedierte, zoals muizen en kakkerlakken, kunnen ziekten overbrengen en dat moet uiteraard zo veel mogelijk voorkomen worden. Het is alleen niet de bedoeling dat je als ondernemer zelf wat gaat hobbyen met gifkorrels! Neem daarom altijd een professionele ongediertebestrijder in de arm. Dit bedrijf kan preventieve maatregelen voorstellen, maar ook helpen om eventuele beginnende overlast in de kiem te smoren. Per 1 januari 2023 wordt de wetgeving aangescherpt en mag een ongediertebestrijder pas met gif aan de slag als alle andere maatregelen onvoldoende resultaat opleveren. Tijdens een audit ben je als ondernemer verplicht om de auditrapporten van de ongediertebestrijder te laten zien. Tegenwoordig maken verreweg de meeste ongediertebestrijders gebruik van een elektronisch dossier. Dit vergemakkelijkt de controle en gegevens zijn daarmee altijd terug te vinden.”

Henk Groenendijk werkt bij Eurofins Bureau de Wit, het controle- en adviesbureau op het gebied van voedselveiligheid en legionellapreventie. De controle op de voedselveiligheid bij de horeca wordt uitgevoerd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Bureau de Wit is een van de selecte en door de NVWA geaccepteerde controle- en adviesbureaus. Bedrijven die voldoen aan het private kwaliteitssysteem van Bureau de Wit, kunnen onder aangepast toezicht worden gesteld door de NVWA. De NVWA komt dan alleen nog langs na een melding of steekproefsgewijs in het kader van een toets op het controlesysteem zelf. Daarnaast vergroot Bureau de Wit de kennis van voedselveiligheid in de horeca, met incompany-trainingen en e-learnings over werken volgens HACCP. Ook kunnen wij een HACCP-app met automatische loggers aanbieden.